Thursday, May 5, 2011

Strategi Lautan Biru ( Blue Ocean Strategy )

Lautan merujuk kepada pasaran ataupun industri. Lautan Biru adalah satu anologi yang menggambarkan potensi ruang pasaran yang begitu besar yang belum diterokai. Manakala strategi lautan biru merupakan satu pendekatan yang sistematik untuk mencipta ruang pasaran yang tidak perlu bersaing sebaliknya menjadikan pesaing tidak relevan.

Berbeza dengan lautan biru, lautan merah pula merujuk kepada satu pasaran yang di dalamnya penuh dengan persaingan dari individu atau industri yang menghasilkan perkhidmatan dan produk yang sama dan mereka saling ' membunuh ' antara satu sama lain.


Konsep BOS di perkenalkan oleh W.Chan Kim dan Renee Maurborgne melalui buku penulisan mereka bertajuk Blue Ocean Strategy.


BOS menjelaskan cara mencipta ruang pasaran baru tanpa pesaing. Satu-satunya cara untuk kekal kompetitif adalah berhenti berusaha melawan pesaing. BOS juga dianggap sebagai konsep dalam merebut nilai pembeli dan kos rendah untuk mencipta ruang pasaran baru. BOS bukan mengenai ‘mematikan’ persaingan, ia adalah mengenai membuat pertandingan dalam perniagaan, bukan menghapuskan pesaing perniagaan.


Usahawan di Malaysia digalakkan untuk menggunakan konsep ini dalam strategi perniagaan mereka, tidak kira samada perniagaan mereka berskala kecil mahupun besar, konsep ini mampu untuk mengekalkan mereka di dalam bidang perniagaan samada mereka masih baru ataupun telah lama.

Mindvision menawarkan beberapa kursus berkaitan konsep BOS ini, antaranya ;

1. Kursus Pemikiran Strategik

2. Kursus Pemikiran Kreatif

3. Kursus Pemasaran Kreatif

4. Kursus Pengurusan Kreatif

5. Kursus Perancangan dan Pengurusan Strategik


Hubungi kami untuk maklumat lanjut berkaitan kursus-kursus yang ditawarkan.

1 comment:

  1. kami akan mengada program Kreatif Survival pada 3-5 Jun 2011. RM350 dlm. http://riverstoneecoresort.blogspot.com/2011/04/jom-sertai-kreatif-survival.html

    ReplyDelete